يک دنياى بهتر: کمپينى عليه قوانين شريعه در بريتانيا با عنوان One Law for All "يک قانون براى همه" که مورد حمايت ليستى از فعالين سرشناس است آغاز شده است. شما بعنوان عضو دفتر سياسى حزب اتحاد کمونيسم کارگرى و رئيس سازمان آزادى زن ازاين کمپين حمايت و آنرا امضا کرده ايد. موضع حزب دراين زمينه چيست؟ تجارب کدامند؟ چرا مخالفت سياسى حزب و شما با پروژه هاى ديگر از جمله "اکس مسلم" مانعى براى حمايت از اين کمپين معين نيست؟
آذر ماجدى: حزب اتحاد کمونیسم کارگری و سازمان آزادی زن موضع بسیار روشنی در قبال اسلام سیاسی و تلاش های این جنبش برای کسب نفوذ و قدرت بیشتر در سطح بین المللی دارد. ما همواره این جنبش را افشاء و علیه آن مبارزه کرده ایم. اسلام سیاسی در دو سه دهه اخیر کوشیده است که نه تنها در منطقه قدرت خود را گسترش دهد، بلکه در کشورهای غربی نیز می کوشد قوانین اسلامی را به محیط های مسلمان نشین تحمیل کند.
نسبیت فرهنگ و مولتی کالچرالیسم که در دهه های اخیر، بدنبال سقوط بلوک شرق، رشد تروریسم اسلامی و باب شدن پست مدرنیسم در کشورهای غربی طرح و مقبولیت پیدا کرده، موجبات رشد جنبش اسلامی در این کشورها را فراهم آورده و نفوذ آن را توجیه می کند. ما علیه این مقولات ارتجاعی مبارزه قاطعی انجام داده ایم و موفق شده ایم تا حدود زیادی این تزهای راسیستی را عقب بنشانیم. مبارزه با تثبیت قانون شریعه در انتاریو، کانادا، بابتکار هما ارجمند، یکی از عرصه های مهم و تعیین کننده این نبرد ما با اسلام سیاسی است.
لذا ما هر کجا که جنبش اسلام سیاسی، یا جنبش های مذهبی علی العموم قصد یورش و تهاجم به جامعه را دارند، محکم و قاطع علیه آنها مبارزه خواهیم کرد. مبارزه برای گسترش سکولاریسم، علیه اسلام سیاسی و علیه رشد جنبش های مذهبی یک وجه مهم مبارزه ما برای گسترش آزادی و برابری و آزادی زن است. کارنامه ما در این زمینه بسیار روشن است. خود من فعالیت وسیعی در این عرصه دارم. اسم من و برخی نوشته هایم در سایت انگلیسی زبان "اسلامو فوبیا" درج شده است و یکی از ملاهای اسلامی اسم من را در یک ویدئو بعنوان یکی از دشمن های اسلام طرح کرده است.
این کمپین توسط سازمان اکس مسلم و تعدادی جریان سکولار و اومانیست بین المللی سازمان داده شده است. حمایت از چنین کمیپنی، علیرغم مخالفت و نقد جدی ما به سازمان اکس مسلم و اهداف و نقش آن، یک حرکت درست و اصولی است. باید جنبش اسلامی را عقب نشاند. در این مبارزه هم نیروهای راست سکولار و هم چپ شرکت دارند. در مبارزه علیه تثبیت قانون شریعه در انتاریو نیز نیروهای راست سکولار شرکت کردند و این مساله مانع مبارزه ما نشد. مواقع دیگری نیز بوده است که ما قاطعانه و در پیشاپیش صف مبارزه علیه اسلام سیاسی و برای سکولاریسم حرکت کرده ایم، درحالیکه جریانات راست سکولار نیز در این جنبش شرکت داشته اند.
باید اشاره کنم که 1- ما سکتاریست نیستیم. اگر حرکت یا جنبش و کمپینی را از نظر سیاسی درست تشخیص بدهیم، علیرغم مبتکرین آن در آن شرکت می کنیم. 2- ما از تز "دشمن دشمن من دوست من است" پیروی نمی کنیم. متاسفانه بخشی از جنبش چپ بین المللی، با حرکت از این تز عملا به مدافع اسلام سیاسی بدل شده اند. دشمنی شان با تروریسم دولتی، با امپریالیسم آمریکا و جنایت پیشگی اسرائیل موجب شده است که از رژیم اسلامی، حماس و حزب الله دفاع کنند. این یک اشتباه محض است. ما از موضع کمونیسم کارگری حرکت می کنیم. ما دشمن قاطع هر دو قطب تروریسم هستیم. هم تروریسم دولتی و هم تروریسم اسلامی. مواضع مان بر این اساس تعیین می شود.
يک دنياى بهتر: مبانى سياست حزب و سازمان آزادى زن در باره سکولاريسم و مبارزه براى آن کدامند؟ مهمترين تلاشهاى تاکنون صورت گرفته دراين زمينه کدامند و به چه مرحله اى رسيده است؟
آذر ماجدى: بنظر ما سکولاریسم یک شرط لازم ایجاد یک جامعه آزاد و برابر است. جدایی مذهب از دولت و کوتاه کردن دست مذهب از جامعه یکی از ارکان یک جامعه متمدن و آزاد است. از این رو ما علیه جنبش ها و دستگاه مافیایی مذهب مبارزه می کنیم. نه تنها برای سکولاریسم، بلکه برای مذهب زدایی از جامعه فعالیت می کنیم. بیک معنا سکولاریسم یک موضع سیاسی حداقل حزب است. تلاش ما برای مذهب زدایی از جامعه است. ما با ضدیت شدیدمان با اسلام و اسلام سیاسی شناخته شده ایم. آزادی زن، بویژه بدون سکولاریسم امکانپذیر نیست. لذا مبارزه برای یک جامعه سکولار یکی از ارکان برنامه ای حزب اتحاد کمونیسم کارگری است. سازمان آزادی زن نیز با حرکت از این اصل که کلیه مذاهب زن ستیز و مرد سالار هستند و بویژه با توجه به موقعیت جنبش اسلام سیاسی در شرایط حاضر محکم و قاطع علیه اسلام سیاسی، اسلام و برای سکولاریسم مبارزه می کند.
لیکن در مبارزه برای سکولاریسم باید به یک مساله توجه داشته باشیم. در چند سال اخیر جنبش سکولاریست در غرب کاملا به دو اردوی چپ و راست تقسیم شده است. یک دهه پیش چنین نبود. جنبش سکولاریست ضعیف بود و این قطب بندی سیاسی در آن مشهود نبود. از کمونیسم کارگری، به این خاطر که قاطعانه علیه اسلام سیاسی و برای سکولاریسم مبارزه میکرد، به گرمی استقبال می کردند. اما اکنون این جنبش رشد کرده و لاجرم، مثل هر جنبش دیگری، قطب بندی های سیاسی در آن شکل گرفته است. بطور مثال در فرانسه که مهد سکولاریسم است، جنبش وسیع سکولاریست حدود دو سال پیش بر سر برخورد به مساله حجاب دو شقه شد. بخشی که خواهان ممنوعیت حجاب در تمام امکان عمومی است، عملا به سمت راست کشیده شده است. بارومتر این راست روی مساله فلسطین است.
جریان راست آشکارا یا خجولانه در مساله فلسطین از اسرائیل حمایت می کند. کشتار فلسطینی ها را به بهانه حملات حماس توجیه می کند. مبارزه علیه اسلام سیاسی را تا آنجا امتداد می دهد که هم موضع اسرائیل و آمریکا می شود و در جنگ غزه یا آشکارا از اسرائیل حمایت می کند و یا بهیچوجه حاضر به محکوم کردن اسرائیل نیست. کشتار غزه را با راکت پراکنی حماس توجیه می کند. این مساله را در مورد کلیه جناح های راست سکولار مشاهده می کنیم. بطور مثال لیدر ح ک ک از اسرائیل دفاع کرد و سازمان اکس مسلم در این مورد کاملا سکوت کرد.
لازم به توضیح است که دستگاه تبلیغاتی اسرائیل نیز این ترند را بخوبی تشخیص داده است و فعالانه هم از طرق معنوی و هم مالی از جناح راست جنبش سکولار دفاع می کند. یک مثال سرشناس، آیان هرسی علی است. او بعنوان مدافع حقوق زن و منقد اسلام به یک چهره سرشناس بدل شد. آیان هرسی علی بسرعت به راست و به جبهه تروریسم دولتی چرخید و اکنون برای سازمان دست راستی نئو محافظه کار "آمریکن انترپرایز" کار می کند. وفا سلطان یک نمونه دیگر است. ایشان در کنفرانسی بدعوت سازمان ضد تروریستی آمریکا در کنار مامورین سازمان سیا شرکت داشت.
ما این قطب بندی را بخوبی تشخیص میدهیم. ما تلاش کرده ایم که صدای سومی در این جنبش باشیم. ما علیه هر دو قطب تروریسم تبلیغ می کنیم، هر دو را به یکسان نقد می کنیم و کوشیده ایم که قطب سومی را درون این جنبش سازمان دهیم. تلاش های خود من برای بسیج نیرو به قطب سوم، برای طرح و توضیح تز منصور حکمت در این زمینه با موفقیت روبرو شده است. بطور مثال ابتکار فمینیستی اروپا که یک جنبش وسیع مدافع حقوق زن، سکولار و انسان گرا است، کاملا از این تز حمایت می کند. کار ما آسان نیست. بویژه زمانی که عده ای به اسم کمونیسم کارگری سازمان اکس مسلم می سازند و در کنار تروریسم دولتی می ایستند. تلاش ما، اما، منزوی کردن این جناح است.
يک دنياى بهتر: اطلاعيه کنفرانس بين المللى ٨ مارس با عنوان "چرا سکولاريسم ضرورى است" از طرف سازمان آزادى زن منتشر شده است. اين کنفرانس چه هدف و سياست مشخصى را دنبال ميکند؟ شاخصهاى موفقيت و عدم موفقيت را چه ميدانيد؟
آذر ماجدى: ما کوشیده ایم که یک کنفرانس وسیع بین المللی در این زمینه سازمان دهیم. تاکنون این کنفرانس با استقبال بسیار گرمی روبرو شده است. حدود 25 نفر سخنران در این کنفرانس شرکت خواهند داشت. یکی از نکات برجسته این کنفرانس شرکت تعدادی از فعالین حقوق زن و سکولار از کشورهای خاورمیانه است. برخی از این فعالین خود با ما تماس گرفته و خواستار شرکت در کنفرانس شده اند. از کشور مصر، سوریه، اردن، فلسطین، اسرائیل، عراق، گرجستان، فرانسه، ایتالیا، انگلستان، لهستان، رومانی، بلغارستان، سوئد، دانمارک و آرژانتین فعالین حقوق زن و سکولار به این کنفرانس می آیند.
هدف ما دامن زدن به یک جنبش بین المللی سکولار، آزادیخواه و ضد تبعیض است که هم علیه اسلام سیاسی و هم علیه سیاست های تجاوزگرانه و میلیتاریستی آمریکا و اسرئیل می ایستد. کسانی که به این کنفرانس می آیند همه در چنین کمپی هستند. تجربه من با فعالین جنبش های اجتماعی در خاورمیانه نشان می دهد که آنها به شدت نسبت به جنبش های اجتماعی در غرب بدبین اند. آن چنان ویرانی و کشتار در عراق، لبنان و فلسطین بر قلب و ذهنشان سنگینی می کند که اتفاقا تنها راه جلب آنها نشان دادن قطب سوم است. ما موفق شده ایم که این اعتماد را جلب کنیم.
این کنفرانس یک واقعه بسیار مهم در جنبش آزادی زن و جنبش سکولار است. تلاش ما بسط ایده قطب سوم در این کنفرانس و تلاش عملی برای سازماندهی یک جنبش وسیع بین المللی حول این ایده منصور حکمت است. *